Ministrul Educatiei Nationale,
Remus Pricopie,
intr-un interviu acordat Agentiei Nationale de Presa AGERPRES.
- Clasa pregatitoare va ramane la scoala sau se va intoarce la gradinita? Dar clasa a IX-a va ramane la liceu sau va trece conform Legii educatiei nationale la scoala generala?
Dincolo de acest subiect, vorbim despre o problema de ordin functional: unde il prinzi pe copil in invatamantul obligatoriu? Il prinzi in cadrul formatiunilor de studiu de la gradinita sau in cadrul formatiunilor de studiu din ciclul primar?
Conform legislatiei actuale - Legea 1/2011 - trebuie sa fie in ciclul primar. Dar ce faci daca nu ai spatii, pentru ca, de fapt, aceasta a fost problema si, din punctul meu de vedere, Legea 1/2011 - nu doar in aceasta componenta, ci in multe alte componente - s-a grabit sa reglementeze fara sa isi ia masurile de precautie, ca acele masuri sunt si fezabile intr-un an, doi sau trei.
Daca nu tratam din timp problema, vom ajunge in aceeasi situatie cu clasa a IX-a. Unde este clasa a IX-a - la gimnaziu sau la liceu? Vom constata ca si acolo, ca si la clasa pregatitoare, ne invartim in jurul aceluiasi subiect fara sa fi facut un studiu de impact si sa constatam ca, daca nu reglementam si acolo, nu este vorba doar de problema de spatiu, este vorba de problema profesorilor.
Ce faci cu profesorii de gimnaziu, ce faci cu cei de liceu? La liceu nu vei avea suficienti, iar la gimnaziu vei avea in plus. Iata ca o politica atunci cand este adoptata, sub nicio forma intr-un sistem de educatie nu o faci peste noapte si nu o faci fara sa calculezi si masurile intermediare.
In momentul de fata, noi, la Ministerul Educatiei, nu facem decat sa incercam sa dam coerenta acestor masuri si in cazul in care Legea educatiei va fi schimbata evident ca vom actiona dupa cum va decide Legislativul. Eu cred in ceea ce priveste clasa pregatitoare ca trebuie sa fim mai flexibili, in sensul ca, daca nu ai spatiu si daca nu ai cadre didactice pentru a organiza aceasta clasa pregatitoare, fizic, vorbim de spatiu, nu o faci la scoala si o lasi la gradinita.
Da, dar legea acum te obliga ca din punct de vedere metodologic toti copiii sa parcurga acelasi tip de formare, de pregatire, dupa aceleasi standarde. Eu cred ca in urmatoarele luni, in Parlament - pentru ca sa nu uitam ca exista discutie in Parlament, mai exact in Senat, pe un proiect de lege a Educatiei - va trebui sa ne clarificam din acest punct de vedere si atunci se va decide ce se va intampla cu aceasta clasa pregatitoare, respectiv cu clasa a IX-a. Pana atunci insa legea ne obliga sa respectam metodologiile anuntate la 1 septembrie 2012.
- Despre bacalaureatul profesional ce parere aveti, va fi sustinut in 2013?
- Despre exigenta de la examenul de bacalaureat ce puteti spune? Camerele de supraveghere sunt utile?
- Multi dintre absolventii de liceu care au sustinut examenul de bacalaureat in vara au spus ca subiectele de la matematica au fost foarte grele, fiind asemanate cu cele de la olimpiade. Cum vor fi anul acesta?
- Cum veti combate violenta in scoli?
Avem mass-media din ce in ce mai violente, avem un CNA care, desi a crescut exigenta, eu cred ca mai are multe lucruri de facut in aceasta zona, avem infractionalitate dincolo de gardul scolii si ma astept ca autoritatile publice de la Politie, alte autoritati locale sa incerce sa reduca aceasta infractionalitate.
Avem comert in proximitatea scolilor care este ilegal si ma astept ca autoritatile sa reglementeze aceste lucruri, de la vanzari de bauturi alcoolice in gardul scolii la altele. Avem aceasta problema care parca nu se termina niciodata cu aceste substante etnobotanice care afecteaza populatia scolara pe grupa de varsta 14-18 ani, deci elevii de liceu. Toate aceste lucruri concura la cresterea violentei in scoli. Eu cred ca trebuie sa avem un program integrat si, in acelasi timp, cred ca educatia pentru risc, pregatirea elevilor pentru a evita situatiile de risc ar trebui sa fie un lucru pe agenda profesorilor, dirigintilor, scolilor.
- Ce parere aveti despre programul "Scoala dupa scoala", il veti generaliza?
Este in interesul tuturor, inclusiv al parintilor, pentru ca un aspect pe care il discutam mai putin este acela legat de cate ore petrece un copil singur acasa. Pentru anumite familii acest program, extinderea orelor la scoala, ar reprezenta o solutie foarte buna.
- Veti incerca sa reduceti in perioada mandatului deficitul de locuri in gradinite?
- Cum considerati ca este mai potrivita admiterea in clasa a IX-a, pe baza de repartitie computerizata sau prin concurs?
Acest sistem de repartitie computerizata a mers foarte bine, suntem deja in al doisprezecelea an. Are avantajele lui acest sistem daca ne gandim doar la faptul ca nu poti sa vorbesti de coruptie in acest sistem, repartitia este clara, la vedere, oricine poate sa verifice traseul oricarui elev cum a ajuns la un liceu sau altul. Asta nu inseamna ca sistemul nu poate fi rediscutat. Teoretic se poate discuta orice componenta, dar nu vreau sa transmit mesaje care sa conduca la nelinisti in randul elevilor si parintilor. Mai intai sa vedem ce nu functioneaza sau ce s-ar dori in plus fata de acest sistem si dupa aceea vom putea sa propunem o noua formula.
- Ce ne puteti spune despre reforma curriculara si cea a manualelor scolare?
Acum avem toate aceste informatii si trebuie sa ne apucam sa desenam noul program-cadru, curricula si apoi sa incercam sa dam drumul la manuale. Procesul este de durata. Incercam sa vedem daca ne raportam strict la ce spun specialistii, in varianta cea mai optimista vorbim de 6 ani pentru ca trebuie schimbate manualele de la I-IV, V-VIII, IX-XII.
Manualele nu se pot schimba toate odata. Se investigheaza posibilitatea ca intreg acest proces, inclusiv tiparirea noilor manuale, sa se faca folosind cel putin o parte din fondurile structurale si, de asemenea, se discuta despre conceptul de manual pentru ca probabil in 2016 cred ca manualul va arata altfel decat arata astazi.
Ar trebui sa fie o combinatie intre manualul in forma clasica si instrumente electronice pe care elevul sa le gaseasca pe o platforma, sa poata sa fie accesate, sa fie mai prietenoase din punctul de vedere al acestor generatii de copii. Cred ca dimensiunea softurilor educationale este una extrem de importanta. Vom lucra la manuale cu partenerii traditionali, dar si cu alte institutii cu care nu am lucrat pana acum specializate in manuale scolare din Europa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu